איך לעבור בשלום את החורף הסגרירי בוונקובר

19-winterbues

בכל שנה בסתיו אני מתפעלת מחדש מהצבעים היפים והבוהקים של העלים. זה כאילו שהטבע נותן לנו מתנה קטנה של יופי מיוחד לעודד את רוחנו עם חילוף העונות, מזג האויר הסגרירי ושעות האור ההולכות ומתמעטות.

עבורנו הישראלים, הסתיו והחורף יכולים להוות אתגר גדול יותר מאשר עבור המקומיים. אחרי הכל, מזג האויר בישראל לרוב חמים עד חם ומספר שעות השמש בשנה גדול בהרבה ממספר שעות השמש בחוף המערבי של קנדה. הסתיו והחורף בישראל קצרים בהרבה מאשר, למשל, בוונקובר, והם כוללים ימים רבים יותר של שמש.

אז איך בכל זאת עוברים כאן את הסתיו והחורף מבלי להיות יותר מדי מדוכדכים?

להן מספר טיפים שיכולים לעזור, בין אם אתם סובלים מתסמונת דיכאון עונתי או שאתם פשוט ״ מבואסים״ ממזג האויר.

1. הרבו בפעילות גופנית. במחחקרים רבים נמצא קשר בין פעילות גופנית סדירה לבין מצב רוח מרומם. יתרה מזאת, פעילות גופנית סדירה אפקטיבית בדיוק באותה מידה כמו תרופות נגד דיכאון להרמת המורל. בחרו פעילות שמועדפת עליכם, או לפחות לא שנואה עליכם, כדי שתוכלו להתמיד בה. אם אתם מוכנים לנסות ספורט חורף כגון סקי או החלקה על הקרח, זה נהדר. אם לא, גם ביקור קבוע בחדר הכושר, שחיה או חוג אירובי יכולים לעזור. יוגה גם היא נמצאה כפעילות שעשוייה לרומם את מצב הרוח. כדאי גם לגוון, יום אחד יוגה, יום אחר ריקודי עם, יום שחייה ויום אירובי או יוגה. פעילות גופנית עם חברים או בני משפחה יכולה להעלות את המוטיבציה להתמדה. תנסו למשך שבועיים- שלושה ותרגישו בהבדל.

2. צאו החוצה במשך היום. כשקר ורטוב בחוץ הנטייה של כולנו היא להשאר בפנים ולהתחמם. אבל אור יום הינו חיוני לבריאות הנפש והגוף. אולי תתפלאו לדעת שגם ביום הכי אפור בוונקובר יש עדיין הרבה יותר אור בחוץ מאשר בפנים, בחדר הכי מואר. אז התלבשו היטב וצאו החוצה כל יום לפחות לחצי שעה. אם השמש במקרה זורחת, הסירו את משקפי השמש לפחות למשך 10-15 דקות. כמובן שלא כדאי להביט ישר אל השמש, אבל כשאתם נותנים לאור השמש לחדור אליכם דרך העיניים אתם עוזרים לתהליך של הפרשת הורמונים שמשפרים את מצב הרוח! אם אתם עושים פעילות גופנית בחוץ הרי ש״ תפסתם שתי ציפורים במכה אחת״!

3. בלו עם אנשים אחרים שאתם אוהבים. אני יודעת שכאשר קר ורטוב הנטייה היא לבוא הביתה מהעבודה או הלימודים ולהסתגר בבית. אבל פעילות חברתית מעודדת את מצב- הרוח והיא בריאה לגוף ולנפש. מחקרים מצביעים על חשיבות הפעילות החברתית לבריאות המוח. נסו להתראות עם אנשים שבחברתם אתם מרגישים טוב. נסו לצמצם למינימום בילוי בחברת אנשים שיפוטיים וביקורתיים. אגב, זו עצה טובה לכל עונות השנה.

4. התכרבלו עם האהוב/ה שלכם, אם יש לכם כזה. כשקר וסוער בחוץ, מה יותר כייף מלהתכרבל עם אדם אהוב, לקבל ולתת חום גוף, לשבת יחד מול האח או הטלוויזיה או לעשות אהבה? מחקרים מראים שמערכת יחסית רומנטית, אוהבת ותומכת היא בריאה לגוף וגם לנפש.

5. כתבו יומן. כתיבה חופשית היא פעילות שנמצאה כיעילה ומועילה לבריאות הנפש. כתיבה יכולה לעזור לכם להחצין מחשבות ולאתר דפוסי חשיבה שליליים שעלולים לתרום למצב רוח ירוד.

6. לימדו לעשות מדיטציה. מדיטציה הינה פעילות של התמקדות בכאן ועכשיו ומתן חופש למוח ממחשבות על העבר וחששות מהעתיד. ישנם בעיר חוגים מיוחדים למדיטציה. ו- Mindfulness

7. הגבירו צריכת אומגה 3. ישנם יותר ויותר ממצאים מחקריים המצביעם על כך שרובנו סובלים ממחסור באומגה 3, בעיקר בגלל המאכלים שאנחנו אוכלים ולא אוכלים. הגוף איננו מייצר אומגה 3 בעצמו ואנו מקבלים את החומצה החשובה הזו רק ממאכלים מסויימים כגון דגי ים מסויימים (למשל סלמון) וכן צמחים וזרעים ( כמו זרעי צ׳יה). מחסור באומגה 3 נמצא קשור לבעיות של בריאות הנפש, כגון דיכאון וחוסר ריכוז כמו גם לתהליכים מסוכנים בגוף כגון דלקתיות

שיהיה לכולנו סתיו וחורף נעימים

ד”ר מיכל רגב

וונקובר, בריטיש קולומביה
604-671-7356
www.drregev.com

לקריאת המאמר באנגלית לחץ כאן

Comments are closed.